reklama

Máte obavy z dvojjazyčnej výchovy detí? Aj ja som mal

Po narodení nášho prvého potomka som sa začal pohrávať s myšlienkou dvojjazyčnej výchovy. Nakoľko bol pre mňa ako bývalého študenta talianskej univerzity jednoduchší jazyk taliansky, uprednostnil som ho pred angličtinou, ktorá sa aj tak u nás učí všade a preto bude až tretím jazykom mojich detí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Taliansko sa môže stať našim druhým domovom
Taliansko sa môže stať našim druhým domovom 

Začal som, keď mal prvorodený syn sedem mesiacov. Prvé vety mi pripadali smiešne, predstavte si keď sa otecko v rodnom prostredí prihovára batoľatu po taliansky. Našťastie moje rozhodnutie bolo spontánne, neovplyvnené žiadnym článkom o nástrahách bilingvizmu. Jednoducho som chcel využiť príležitosť zadarmo rozšíriť obzor mojim deťom.

Prvým prekvapením bolo keď trojročný syn plynule prekladal starým rodičom naše rozhovory. Druhým bolo zistenie, že vďaka pružnejšej pamäti bol schopný zopakovať aj dlhšie rozprávky v oboch jazykoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, bol náš prvorodený a teda sme sa mu intenzívne venovali. Chcem sa preto podeliť o moje skúsenosti a povzbudiť tých, ktorí majú z bilingvizmu obavy.

Základný predpoklad

Ak sa rozhodnete vychovávať deti dvojjazyčne od batoľata, mal by sa druhému jazyku venovať iba jeden rodič, aby si dieťa mohlo priradiť jazyk k jednej osobe. Matky trávia s deťmi viac času a preto ich jazyk bude aj pre deti tým prvoradým. Ak druhý jazyk zvolí otecko, záleží len od jeho času ktorý deťom venuje nakoľko budú zvládať dvojjazyčnosť.

Chce to odvahu

Obavy zo správnej výslovnosti, gramatiky alebo voľby slov sú do istej miery opodstatnené, avšak dvoj-trojročné dieťa sa ľahko prispôsobuje aj prípadným zmenám. Keďže slovník trojročného dieťaťa je značne obmedzený, je to ideálna príležitosť pre tých, ktorí nemajú veľkú slovnú zásobu a chcú sa v jazyku zdokonaľovať. Stačí deťom vybrať rozprávky v cudzom jazyku a aj Vy sa niečo podučíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to drina

Dôležité je používať druhý jazyk pokiaľ možno od narodenia, alebo aspoň prvého roka, aby si zvyklo a rozlišovalo ho. Akonáhle dieťa začne rozprávať a odpovedať, a použije v komunikácii s Vami primárny jazyk, musíte mu s tým pomôcť - slová povedať v druhom jazyku a povzbudiť ho, aby ich aj on zopakoval. Ak to nebudete vyžadovať, dieťa Vám síce bude rozumieť, no rozprávať s Vami bude iba v primárnom jazyku.

Nevzdať sa

Ak má dieťa tendenciu rozprávať len primárnym jazykom, opakovanie v druhom jazyku musíte dôsledne vyžadovať. Nie však nasilu, ale snažiť sa dieťa zaujať, aby ono samo malo záujem - inak v ňom vzbudíte vzdor. Pomôckou by mali byť knižky, videá, aplikácie v druhom jazyku, aby dieťa malo širšie spektrum prijímania druhého jazyka. Časom Vás poteší, keď začne používať aj slovíčka z videí, ktoré ste Vy nikdy nepoužili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obdobie vzdoru

V piatich rokoch prichádza obdobie, kedy si dieťa značne rožširuje slovnú zásobu, rozpráva rýchlejšie a chce povedať viac. Preto mu druhý jazyk môže byť na príťaž a prestáva ho používať. Na duhej strane je výhodou to, že základy druhého jazyka mu postačujú na to, aby ste mu aj slovíčka, ktoré nepozná vysvetlili v tomto jazyku a tak obohatíte aj jeho logické myslenie.


Prajem aj Vám, aby ste prekonali prípadné obavy a urobili pre svoje deti a ich rozvoj najviac ako môžete. Napriek drine, ktorú neustále vyžadovanie druhého jazyka prináša som rád, že som sa na túto cestu podujal a verím, že toto bude tá najlepšia investícia, ktorú som pre moje deti urobil.

Václav Faltus

Václav Faltus

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Šťastný manžel, otec troch detí a správca štyroch firiem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu